Senarai topik-topik kertas penyelidikan psikologi

Senarai topik-topik kertas penyelidikan psikologi

Menjadi pelajar psikologi, anda mungkin mendapati tugas memilih satu topik untuk kertas penyelidikan psikologi satu tugas yang mudah. Berikut adalah senarai topik kertas penyelidikan psikologi yang boleh anda rujuk sebelum membuat pilihan muktamad anda…

Istilah psikologi berasal dari perkataan Latin yang bermaksud kajian jiwa atau fikiran. Psikologi adalah satu sains yang berdasarkan kajian yang dijalankan manusia psikologi dan kesihatan mental. Bidang Psikologi adalah satu arena yang luas, dengan pelbagai sub bidang seperti psikologi kanak-kanak, psikologi klinikal, kaunseling psikologi, b.Ed psikologi, psikologi industri dan sebagainya. Dengan psikologi yang tersebut yang menarik dan mencabar bidang, di mana satu mendapat peluang untuk mengetahui tentang psikologi manusia dan tingkah laku secara terperinci, ramai pelajar akan mengambil ia sebagai kerjaya. Untuk menjadi ahli psikologi, ada yang mendapat ijazah Sarjana Muda, Ijazah pasca siswazah, dan Ijazah Kedoktoran dalam bidang Psikologi juga. Bidang Psikologi hidup subur pada penyelidikan yang berterusan dan kursus setiap memerlukan pelajar untuk menulis kertas penyelidikan subjek psikologi yang berbeza.

Topik-topik untuk kertas penyelidikan psikologi perlu dipilih dengan berhati-hati. Untuk membuat satu kertas kajian psikologi yang menarik, ia adalah perlu untuk mempunyai satu topik baik di tangan. Psikologi menawarkan pelbagai topik, pelajar mungkin mempunyai masa yang sukar dalam memilih salah satu. Kriteria yang paling penting untuk memilih topik kertas penyelidikan psikologi merupakan minat dan bidang pengkhususan pelajar. Menulis satu kertas kajian dalam bidang Psikologi melibatkan banyak membaca serta kerja lapangan. Ada yang memilih topik penyelidikan sangat bijak. Bidang pengajian dari bidang Psikologi adalah luas, sama seperti subjek utama, dan penyelidikan mengenai satu topik yang luas boleh menjadi bermasalah. Oleh itu, adalah perlu untuk memilih topik yang sempit dan ringkas. Sebagai contoh, ingatan adalah satu topik yang luas dan hanya merujuk untuk ingatan sebagai tajuk penyelidikan akan menjadi pilihan yang betul. Pelajar perlu mengecilkan topik kepada sesuatu seperti ‘Bagaimana umur menjejaskan memori?’. Mempunyai apa-apa topik yang membuat kertas penyelidikan psikologi menarik serta tertentu. Mari kita lihat Senarai Kertas Kajian psikologi boleh didapati.

Senarai topik kertas kajian dalam bidang Psikologi
1. Skizofrenia wanita dan lelaki
2. Sosial interaksi
3. Bagaimana perbezaan individu mempengaruhi stres?
4. Psikologi sebab kemurungan
5. Punca dan gejala-gejala Stress
6. Bagaimana kecelaruan keresahan sosial menjejaskan kehidupan rutin seorang?
7. Adakah Gender mempengaruhi kemurungan dalam individu?
8. Pembangunan insan – konsep untuk usia
9. Mental pembangunan kanak-kanak istimewa
10. Adakah Gender mempengaruhi memori?
11. Pelbagai peringkat pembangunan insan
12. Mengapa ianya penting untuk menyampaikan pendidikan seks kanak-kanak kecil?
13. Hubungan antara penyakit fizikal dan tekanan
14. Pendek ingatan jangka panjang dan jangka
15. Bagaimana gangguan Bipolar menjejaskan kehidupan rutin seorang?
16. Penyakit Mental dan penuaan
17. Peranan alam sekitar dalam pembangunan sahsiah
Senarai topik-topik kertas penyelidikan psikologi adalah hanya satu contoh bagaimana seorang pelajar boleh mencipta sendiri topik penyelidikan. Pilih satu topik, mula-mula memilih bidang psikologi yang menarik bagi anda yang dan kemudian kecilkan kepada topik tertentu. Selepas topik pilihan muktamad dibuat, kerja-kerja penyelidikan perlu dimulakan. Pelajar perlu membaca apa yang pakar-pakar telah menulis tentang topik ini dan mungkin juga perlu menjalankan eksperimen, mengambil temuduga serta kaji selidik. Sebaik sahaja selesai kerja-kerja penyelidikan, langkah seterusnya adalah untuk menyusun data yang dikumpul dan mula menulis kertas penyelidikan. Semasa menulis kertas penyelidikan psikologi yang penting untuk diingat untuk menulis akaun berdasarkan hanya fakta-fakta yang dikumpulkan dan bukan pendapat peribadi mengenai isu itu.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *