Rawatan psoriasis – minyak dan lemak

Rawatan psoriasis – minyak dan lemak

Minyak dan lemak akan sering digunakan dalam rawatan psoriasis topikal dan dalaman.

Adakah mana-mana minyak atau lemak benar-benar baik untuk psoriasis? Jika ya, maka Bagaimana Adakah kita menggunakannya – dalaman atau topically?

Dari pemakanan sudut pandangan, badan kita perlu semua jenis lemak semulajadi. Tetapi Adakah kita mendapat cukup setiap? Dan mungkin kita akan mendapat terlalu banyak beberapa?

Lemak (termasuk lemak dalam minyak) mempunyai dua subkategori utama – tak tepu dan lemak tepu.

LEMAK TEPU

Yang kaya dengan lemak tepu: lemak haiwan, santan dan kelapa sawit minyak isirong sawit.

Lemak tepu yang diperlukan untuk integriti membran selular kami, ia memainkan peranan utama dalam penubuhan kalsium ke dalam tulang-tulang kita, dan ia melindungi hati dari toksin yang pelbagai.

Satu-satunya masalah – dalam makanan kita sehari-hari kita akan mendapat lemak tepu yang lebih banyak daripada apa yang kita perlukan. Terlalu banyak lemak tepu menghidangkan kami seperti satu perlima roda – ia tiada manfaat di dalamnya pada semua.

Oleh itu adalah tidak perlu untuk meningkatkan pengambilan pemakanan lemak tepu untuk meningkatkan psoriasis anda.

Walau bagaimanapun, penggunaan lemak tepu yang – iaitu minyak kelapa, yang terdiri daripada kira-kira 90% tepu lemak – topikal dilaporkan sangat bermanfaat untuk psoriasis. Disebabkan kandungan lemak tepu yang tinggi, minyak kelapa merupakan pelembap yang sangat baik dan softener untuk psoriasis.

LEMAK TAK TEPU

Terdapat 3 utama lemak tak tepu: lemak penting tak tepu Omega-3 asid, Omega-6 tidak asid lemak dan Omega-9 asid lemak tak tepu tidak penting.

Penting bagi lemak bermakna bahawa badan kita tidak boleh menghasilkan lemak itu sendiri, dan oleh itu ia perlu diperolehi dari diet. Bebas-pati bermakna bahawa badan kita boleh menghasilkan lemak itu sendiri.

LEMAK OMEGA-9

Omega-9 adalah juga penting untuk pelbagai fungsi dalam badan kita, termasuk kesihatan keseluruhan sel-sel tubuh. Adakah kita mendapat cukup Omega-9 dengan diet kami? Ya, sebenarnya lebih daripada cukup: dengan minyak canola, minyak zaitun, dan banyak minyak masak yang lain.

Kita perlu lebih Omega-9 dalam diet kita meninggikan psoriasis kami? Saya ragu-ragu itu. Ingat roda kelima?

Adalah penggunaan Omega-9 topik yang bermanfaat untuk psoriasis?

Omega-9 – sebagai contoh dalam minyak zaitun – mengurangkan cuci kulit, yang sangat bermanfaat untuk psoriasis.

Omega-9 – minyak kastor – menembusi jauh ke dalam kulit, ia melembapkan dan mengurangkan keradangan kulit, yang juga sangat bermanfaat untuk psoriasis.

LEMAK OMEGA-6

Omega-6 adalah juga penting untuk badan kita: meningkatkan sifat-sifat darah, ia adalah penting untuk kesihatan yang baik dari membran sel dan metabolisma selular yang betul.

Omega-6 terkaya adalah evening primrose oil, minyak biji anggur, sawit, soya, rapeseed dan minyak bunga matahari, serta telur, kacang dan banyak makanan lain.

Kita juga cenderung untuk mendapatkan lebih daripada cukup lemak ini penting dalam diet kita.

Bagaimana pula dengan permohonan Omega-6 topik untuk psoriasis?

Omega-6 (iaitu dalam evening primrose oil atau minyak bunga matahari) membantu kot kulit dan membantu kulit untuk kekal baik moisturized. Ia juga membantu mempercepatkan penyembuhan kulit yang rosak agak.

LEMAK OMEGA-3

Kaya dengan Omega-3 adalah minyak ikan lemak dan minyak Cod hati.

Omega-3 adalah lemak sahaja yang kita tidak mendapat cukup dalam diet kami!

Kedua-dua topically dan dalaman asid lemak Omega-3 membantu merawat keradangan kulit dan kekeringan, dikaitkan dengan psoriasis.

KESIMPULAN:

Kami mendapatkan cukup setiap lemak, kecuali Omega-3 dalam diet kita. Omega-3 adalah sangat berfaedah untuk psoriasis dan oleh itu menambah ia ke dalam diet dalam bentuk minyak ikan atau suplemen minyak cod hati benar-benar dapat memperbaiki keadaan psoriasis.

Topically pelbagai lemak dan minyak bekerja berbeza bagi orang-orang yang berbeza dengan psoriasis. Cuba untuk diri sendiri dan mungkin salah satu lemak atau minyak akan bekerja keajaiban untuk penyelenggaraan psoriasis topik anda.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *