Rahsia Kesihatan-meditasi baik

Rahsia Kesihatan-meditasi baik

Rahsia untuk mendapatkan kesihatan yang baik–fikiran yang tenang. Minda yang tenang membawa kepada yang lebih mendalam memahami badan anda dan dengan kefahaman yang dilengkapi pengetahuan tentang kesihatan.

Bagaimana untuk membantu minda menjadi tenang? Jawapannya ialah meditasi.
Tujuan meditasi adalah untuk membuat minda kita tenang dan damai. Fikiran yang tenang & damai bermakna benar kebahagiaan & kesihatan yang baik.

Mengamalkan meditasi yang kerap akan menjadikan kita lebih tenang. Kita akan mengalami satu bentuk yang memberikan kebahagiaan. Tetap amalan meditasi akan membolehkan kita untuk kekal gembira sepanjang masa.

Sukar untuk percaya, tetapi ia adalah benar. Bertafakur selama hanya 20 minit sehari boleh menyumbang dengan ketara kepada kesihatan anda & keamanan yang sebenar.

Meditasi menarik anda masuk itulah keadaan yang perlu untuk meningkatkan tahap kesihatan anda.

Terdapat banyak jenis meditasi. Untuk mengetahui mana satu sesuai untuk anda, hanya mencuba kaedah yang berbeza. Ia mungkin terbaik untuk memulakan tanpa seorang Guru atau mantra yang atau agama atau senarai yang benar dan yang tidak.

Dua proses meditasi yang mudah adalah seperti di bawah.

1) Proses meditasi asas
Hanya duduk & Tutup mata anda. Cuba untuk berhenti berfikir tentang kehidupan seharian anda dan cuba untuk mengosongkan fikiran anda.

Pada mulanya, Pelenyapan fikiran mungkin kelihatan sukar. Tetapi dengan amalan anda akan dapat berbuat demikian.

Meditasi bukanlah tentang prestasi. Ia adalah mengenai Penyewaan sesuatu aliran.

Apakah cara terbaik untuk bermeditasi? Mencari tempat yang tenang di mana anda tidak akan terganggu. Ia tidak kisah jika anda duduk, berbaring atau berdiri–berasa santai adalah semua yang diperlukan.

Memakai sesuatu yang mudah dan selesa yang mengganggu akan tidak perhatian anda. Tutup mata anda untuk menghalang deria.

Menghentikan disiplin mengambil proses pemikiran anda, tetapi ia bukanlah mustahil. Kerana pemikiran muncul tidak perlu membayar apa-apa perhatian kepada mereka. Anda tidak akan dapat menyimpan beratus-ratus pemikiran dari kenalan ke dalam fikiran anda.

Biarkan fikiran yang datang. Tidak berpegangan pada mereka. Hanya membiarkan mereka pergi. Mereka akan datang dan pergi. Hanya saksi mereka. Kiraan satu senyap dalam fikiran anda. Terus mengira satu perlahan-lahan & secara berterusan… SATU, SATU, SATU, SATU, SATU…

Fikiran akan terikat untuk muncul lagi di rumah. Biarkan mereka datang & pergi. Saksi mereka, dan hanya membiarkan mereka pergi.
Sentiasa berulang dalam minda satu, satu, satu terus & perlahan-lahan… Jika fikiran merayau dan ia akan perlahan-lahan membawa perhatian anda untuk mengulangi satu, satu, satu…

Membawa kesedaran anda perlahan-lahan kembali ke kiraan satu, satu, satu… semasa fikiran merayau dan seterusnya fikiran terus datang.
Dengan amalan ini, bilangan fikiran akan berkurangan. Progresif anda akan mengalami lebih banyak & lebih keamanan.

Amalan ini selama 20 minit sehari.

2) Meditasi nafas mudah

• Duduk di kedudukan yang selesa.
• Hanya menonton nafas anda datang & melalui hidung anda.
• Hanya menonton. Jangan memaksa apa-apa.
Banyak pemikiran akan datang & fikiran akan bersiar-siar. Tetapi setiap kali perlahan-lahan membawa fikiran anda kembali kepada kesedaran tentang nafas anda.
• Mulakan dengan membelanjakan kira-kira 5 minit. Kenaikan ini kepada kira-kira 10 minit dan kemudian akhirnya 20 sebagai amalan anda tumbuh selama beberapa hari. (Duduk selama 20 minit dalam meditasi, setiap hari, selepas tempoh seminggu atau lebih, yang awal sehingga anda mendapatkan selesa dengan amalan ini).
• Mengekalkan kesedaran ini mudah. Menonton hanya nafas datang & nafas keluar anda.
Berehat. Hanya menonton. Jangan memaksa nafas masuk atau keluar. Biarkan ia mengalir secara semulajadi.
• Akhir meditasi ini, setiap masa, dengan membuka mata anda. Kembali ke setiap hari kesedaran persekitaran. Meregangkan perlahan-lahan.
• Membelanjakan kira-kira 2 / 3 minit duduk dalam yang sama tempat & kemudian meneruskan aktiviti harian anda.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *