Punca-punca kencing manis dan gejala-gejala dan Baba Ramdev Yoga Tips dan Asanas untuk menghilangkan penyakit kencing manis

Punca-punca kencing manis dan gejala-gejala dan Baba Ramdev Yoga Tips dan Asanas untuk menghilangkan penyakit kencing manis

Walaupun, “Yoga” tidak boleh menyembuhkan penyakit kencing manis, tetapi ia boleh melengkapkan gaya hidup mengubah mana yang perlu untuk memastikan gejala-gejala di kalangan pesakit diabetes di bawah kawalan. Ia juga membantu mengekalkan orang dalam Kesihatan yang baik dan kesejahteraan. Yoga boleh mencipta kehidupan yang penuh, gembira, sihat dan seimbang. Jika seseorang ingin mengurangkan berat badan, kemudian di dalamnya yoga yang membantu untuk membina tumpuan dan akan kuasa, kerana ia adalah lebih mudah bagi mereka untuk tinggal di program penurunan berat badan. Yoga excersises perlahan-lahan nada dan juga memperbaiki peredaran terutama untuk extremities ini. Senaman yoga dalam kombinasi dengan latihan relaksasi, mengurangkan tekanan darah. Senaman yoga mengurangkan kesan merbahaya akibat daripada tekanan fizikal dan mental.

Yoga dan kencing manis

Yoga adalah satu kaedah yang kuno bersenam badan dan fikiran untuk mengekalkan semua fungsinya pada tahap yang optimum. Hampir semua penyakit-penyakit yang diketahui oleh manusia dapat diatasi oleh yoga – dan kencing manis boleh dikawal olehnya juga. Terdapat banyak postur dan senaman pernafasan dalam yoga yang akan merangsang pankreas untuk menghasilkan insulin yang mencukupi untuk mengawal gula dalam badan. Asanas-(postur) bukan sahaja membaiki sel pankreas tetapi juga mendorong mereka untuk merembes insulin. Secara ringkas, di antara asanas yang telah terbukti bermanfaat untuk mengawal dan menterbalikkan diabetes jenis 2 adalah seperti berikut:

Paschimottanasana atau menimbulkan memberi regangan adalah senaman regangan yang sangat baik yang yang memberi otot akan diregangkan dan santai. Kelebihan utama senaman ini termasuk menenangkan otak dan membantu untuk melegakan tekanan, regangan tulang belakang dan bahu. Memperbaiki sistem penghadaman, asana ini membantu pesakit kencing manis dapat merangsang hati, buah pinggang, ovari dan uterus; Ia juga melegakan sakit kepala dan kebimbangan dan mengurangkan keletihan. Ini juga menjalankan peningkatan selera makan, mengurangkan obesiti dan kawalan kencing manis.

Jalaneti adalah satu kaedah yang sangat berkesan untuk memberi kelegaan daripada kencing manis, alahan, selsema dan asma juga. Jalanet adalah dalam bentuk pengairan hidung limpahan yang membantu beribu-ribu orang untuk melegakan dari jangkitan sinus. Ia membersihkan dari kekotoran di bahagian hidung. Pesakit perlu melakukan, Jalaneti hanya pada waktu pagi.

Kapalbhati adalah satu teknik kuasa-pernafasan yang membantu untuk mengawal kesan-kesan negatif daripada kencing manis. Ia adalah teknik sahaja yang digunakan terutamanya untuk penyucian minda antara semua yoga pembersihan latihan. Amalan biasa pelaksanaan ini, sekali atau dua kali sehari benar-benar akan memberikan hasil yang menakjubkan.

Anuloma-Viloma ini juga dikenali sebagai Nadishudhan pranayama dan ia adalah satu proses penyucian. Ia membantu tubuh manusia untuk mendapatkan menghilangkan toksin yang telah dibina melalui tekanan dan pencemaran. Ia juga membantu untuk mengawal kesan kencing manis, ubat batuk dan selsema, insomnia, sakit kepala yang kronik dan asma. Anuloma Viloma mengembalikan, equalizes dan baki aliran prana dalam badan secara beransur-ansur.

Vajrasana dianggap sebagai Raja asana semua yang berkaitan dengan minda dan badan. Vajrasana siri asanas kebanyakannya digalakkan dalam terapi yoga. Siri Vajrasana memainkan peranan yang penting dalam mengurangkan sakit pinggang, tulang belakang elok atau sakit bahu. Ini adalah juga agak berkesan semasa gangguan haid dan pengguguran seperti masalah atau pun biasa. Semasa vajrasana aliran tenaga yang penting adalah ke arah sahsradhara dari muladhara, yang membantu dalam meditasi.

Savasana adalah untuk postur yang baik yang boleh digunakan antara menimbulkan yang membolehkan beristirahat. Latihan ini membantu untuk tekanan darah tinggi yang lebih rendah, melegakan keletihan fizikal dan mental ketegangan. Ia membawa kepada kelonggaran, keamanan dan ketenangan. Ia jika amat bermanfaat bagi orang-orang yang mengidap kencing manis kebimbangan, risau dan ketegangan mental merupakan antara punca utama penyakit ini. Ia merangsang peredaran darah dan mempunyai organ-organ dalaman.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *