NLP dan Neuro Linguistik pengaturcaraan untuk kesihatan dan kesejahteraan

NLP dan Neuro Linguistik pengaturcaraan untuk kesihatan dan kesejahteraan

NLP atau Neurolinguistic pengaturcaraan yang sesuai antara lain paling penting penyembuhan alat hari kami, seperti homeopati, hypnosis, dan tenaga penyembuhan. Pengaturcaraan Neuro Linguistik diasaskan oleh Profesor Linguistik UC Santa Cruz John Grinder, Phd, dan terapi Gestalt dan pelajar Richard Bandler pada tahun 1970 yang di Universiti California, Santa Cruz. Penyumbang-penyumbang yang penting kepada NLP termasuk Robert Dilts, Todd Epstein, Judith DeLozier, Carmen Bostic St. Claire dan lain-lain lagi.

Dalam model asal NLP termasuk Milton Erickson, Virgina Satir, Fritz Perls, dan Moshe Feldenkrais antaranya. Carlos Casteneda berkhidmat sebagai suatu pengaruh awal yang penting. Gregory Bateson, pengarang langkah-langkah ekologi yang fikiran, berpandukan banyak kerja-kerja awal. Dengan menggabungkan alat-alat banyak Genius ini, mereka telah membantu ramai orang sembuh masalah lama dan mengubah orang-orang yang membolehkan individu untuk menjadi penghibur puncak, cemerlang dan alat kehidupan dengan kegembiraan dan kecemerlangan yang lebih hebat.

Idea-idea yang asas seperti repoir, sistem represenational dan pemodelan telah menjadi sebahagian daripada pengurusan dan operasi latihan tingkah laku. Gurinda dan Bandler menerbitkan banyak buku-buku yang berpengaruh pada tahun 1970 itu dan masing-masing terus membangunkan nlp dalam arah yang berbeza sejak masa itu. Dalam tahun-tahun kebelakangan, lain contributers yang berpengaruh seperti Judith Delozier dan Robert Dilts, telah dipengaruhi dan kesan kepada medan. Buku-buku yang penting dalam tahun-tahun awal NLP termasuk Re-framing, Theraputic metafora dan dan mereka hidup bahagia selama lamanya selepas. Antara teknik-teknik nlp yang lebih terkenal termasuk reframing, pola-pola Bahasa dan mencapai isyarat mata.

Asas etika penggunaan NLP adalah membenarkan tidak sedarkan diri klien sendiri untuk memilih matlamat atau hasil yang diingini, dan bukannya terapis atau panduan. Selama ini, lebih dan lebih banyak brilliant, bernas, dan individu telah membawa cenderahati dan kebolehan untuk projek ini, menyebabkan sistem yang dengan cepat berkembang pembaikan peribadi dan kecemerlangan.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *