Menghilangkan tidur tabiat buruk

Menghilangkan tidur tabiat buruk

Insomia dan masalah tidur yang semakin biasa. Sesetengah orang mempunyai masalah yang tertidur dan akhirnya berbaring bangun jam setiap malam. Sesetengah orang mempunyai masalah yang tinggal tidur dan akhirnya bangun berkali-kali tanpa sebab yang jelas. Orang lain dapat tidur dan kekal tidur saja, tetapi mereka bangun berasa penat seolah-olah mereka tidak pergi ke katil sekali. Ini adalah semua jenis masalah tidur, dan mereka adalah serius, namun disembuh.

Orang-orang yang berjuang dengan kurang tidur biasanya menggunakan ubat-ubatan dan menukarkan pil tidur untuk membantu mereka. Walau bagaimanapun, sekolah-sekolah perubatan Harvard dan Beth Israel Deaconess Perubatan Pusat ditemui melalui kajian bahawa pil yang bukan sebagai berkesan dalam merawat tidur masalah sebagai menghilangkan tabiat tidur yang buruk. Berikut adalah beberapa petua untuk membantu anda merawat insomnia:

1. Berbeza orang memerlukan jumlah tidur yang berbeza. Ada yang merasakan halus pada jam 6 malam, manakala yang lain adalah mencederakan jika mereka mendapat kurang daripada 10. Pemerintahan “jam 8 malam” adalah benar-benar hanya satu garis panduan yang tidak sesuai untuk semua orang. Tentukan berapa banyak tidur yang anda perlukan setiap malam, kemudian cuba untuk mendapatkannya.

2. Pergi tidur pada masa yang sama setiap malam dan bangun pada masa yang sama setiap pagi. Ini akan membantu badan anda mulakan tabiat tidur dan bangun bila ia perlu. Bangun-bangun walaupun anda belum dirasai inginkan; ini akan membantu anda untuk tidur pada masa yang betul malam berikut. Apabila anda menyediakan jadual tidur anda, pastikan anda mengambil satu langkah ke dalam pertimbangan.

3. Jangan tidur. Ini akan mengganggu jadual yang anda cuba untuk mencipta untuk diri sendiri.

4. Ramai daripada kita menggunakan bahan-bahan yang tidak sihat seperti kafein dan gula untuk menggantikan faedah tidur. Manakala perkara-perkara ini mungkin membuat anda berasa lebih bangun, mereka bukan pengganti yang baik dan boleh membuat ia lebih sukar untuk tidur kemudian. Tidak mengambil sebarang kafein dan hanya mengambil gula terhad selepas petang.

5. Berikan diri anda masa untuk berehat sebelum tidur. Cuba membaca, mengambil mandi, atau mendengar muzik yang menenangkan. Bukan sahaja akan tekanan dan bimbang penyebab kurang tidur, tetapi menenangkan akan juga menghantar isyarat kepada badan anda, ia tidak apa-apa untuk menutup dan tidur.

6. Jangan tidur jika anda tidak mudah letih. Jika anda cuba untuk tidur dan yang tidak berjaya, sama ada kerana tenseness atau pemikiran, berlumba-lumba bangun dan melakukan sesuatu yang tenang dan santai. Anda perlu mengajar badan anda bahawa apabila anda mendapat ke katil, ia adalah masa untuk tidur, tidak melakukan sesuatu yang lain.

7. Teruskan dengan jadual ini pada hujung minggu dan cuti. Ini adalah jumlah yang sihat tidur untuk anda, jadi ia perlu merasa baik. Selain itu, jika anda mendapat tidur yang cukup sepanjang minggu ini, anda tidak perlu “membaca.”

Kadang-kadang melakukan perkara-perkara ini tidak akan menyelesaikan masalah insomnia. Dalam kes itu, anda harus bercakap dengan doktor untuk melihat jika sesuatu yang lebih serius sedang menghalang anda bangun, seperti tidur ‘ sleep apnea ‘. Perlu diingat bahawa, anda harus memberi diri anda seminggu baik tabiat tidur yang sempurna sebelum membuat keputusan bahawa anda memerlukan bantuan lebih.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *