Meditasi bagi orang-orang biasa

Meditasi bagi orang-orang biasa

Saya mahu anda bayangkan seseorang di dalam meditasi, mendapatkannya? Adalah orang yang anda membayangkan atasan dalam jubah, duduk merentasi legged, memakai janggut panjang dengan mungkin sedikit kelabu di dalamnya?
Jangan biarkan imej stereotaip ini seseorang yang meditates pastikan anda memberi meditasi mencuba. Manfaat yang terlalu besar terlepas kerana salah faham daripada apa yang diperlukan untuk bermeditasi.
Izinkan saya negeri ini sekarang, meditasi bukanlah hanya untuk guru rohani dan sami zen yang duduk dalam keadaan berkhayal jam sehari. Anda akan mendapat faedah-faedah yang bermula dengan anda setengah jam yang pertama amalan meditasi.
Meditasi hanya stilling fikiran dan menjadi hadir. Saya pasti anda pernah mendengar buku Eckhart Tolle “The Power of sekarang”. Itulah apa yang anda akan dengan meditasi, tidak dalam sekarang, tidak di masa hadapan, di masa lalu, tetapi di sini, sekarang.
Berikut adalah bagaimana anda melakukannya.
Pertama anda perlu mencari tempat di mana anda berasa selesa dan juga di mana anda akan tidak terganggu oleh perkara-perkara lain. Ini bermakna mematikan telefon bimbit dan komputer anda. Percayalah, anda boleh hidup tanpa dunia luar selama setengah jam.
Anda kini bersedia untuk memulakan amalan anda. Apabila anda bermeditasi, anda perlu berada dalam kedudukan selesa dengan bahagian belakang anda lurus. Bagi mereka yang memilih untuk duduk di kerusi, terus kedua-dua kaki atas tanah dengan tangan pada setiap patah paha. Saya suka untuk merentasi legged duduk atas lantai dengan kusyen di bawah tempat duduk saya. Meningkatkan bahagian bawah sehingga membantu menjaga bahagian belakang anda lurus dan hanya lebih selesa.
Seperti yang anda mula anda setengah jam amalan meditasi, mengambil tiga nafas penuh mendalam di hidung dan keluar mulut anda. Ini adalah isyarat kepada otak bahawa amalan telah bermula.
Sebaik sahaja anda mula sesi anda, anda akan mengetahui mengapa mereka memanggil amalan meditasi. Ia adalah tidak hanya kira-kira duduk senyap-senyap, tetapi tentang memberi tumpuan fikiran anda atas sekarang.
Apakah sekarang ini? Ia adalah lebih mudah untuk menentukan apa yang ia bukanlah. Ianya tidak berlaku sehari atau apa yang anda telah dirancang untuk esok. Ia adalah suatu keadaan fikiran tiada. Ia adalah suatu keadaan keamanan dan kebahagiaan. Terdapat tiada masalah sekarang, hanya anda.
Jadi bagaimana untuk melakukan, kita mencapai ini? Mulakan dengan memberi tumpuan kepada nafas anda. Tumpuan kepada pakciknya dan exhalation ini. Apabila anda kehilangan fokus ini, dan anda akan hanya kembali kepada nafas anda. Benar-benar perkara itu adalah mudah. Tidak mendapatkan kecewa jika anda mempunyai fikiran yang mengembara di, hanya membawanya kembali ke nafas dan terus.
Saya telah mendapati bahawa dengan pemasa adalah sangat berguna semasa saya amalan meditasi. Jika anda tidak mempunyai sesuatu yang menandakan penghujung sesi tertanya-anda akan sentiasa tanya berapa lama anda telah berada di dalamnya; memeriksa jam untuk melihat berapa lama berlalu. Dengan menggunakan pemasa, fikiran anda adalah percuma dari ini nagging pemikiran.
Apabila pemasa anda pergi, tidak hanya melompat, tetapi mengambil nafas sedalam lebih tiga dan bersyukur untuk semua yang anda mempunyai.
Adakah ini sekali sehari selama seminggu dan hanya melihat jika anda tidak berasa lebih baik tentang kehidupan dan mempunyai lebih banyak tenaga dan kebahagiaan untuk berkongsi dengan dunia.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *