Kebenaran tentang kesan-kesan sampingan Spirulina

Kebenaran tentang kesan-kesan sampingan Spirulina

Alga Spirulina dinaikkan pangkat selama bertahun-tahun sebagai makanan kesihatan tambahan tetapi dalam tempoh dua puluh tahun telah banyak buruk tekan tentang kesan-kesan sampingan Spirulina tertentu. Telah banyak mengelakkan isu oleh sesetengah pengeluar Spirulina, dan sama-sama banyak keterlaluan isu tersebut dari sisi lain. Banyak ini timbul dari keliru tentang apa yang sebenarnya dimaksudkan oleh Spirulina, terdapat jenis yang berbeza dan bagaimana mereka bersedia. Hakikatnya bahawa sesetengah produk yang dijual sebagai Spirulina selalunya dibuat daripada alga hijau – biru lain sebaliknya, yang mana apabila tidak disediakan boleh mengandungi tahap toksin yang menyerang hati yang amat berbahaya. Terdapat juga peraturan-peraturan yang sangat sedikit dalam pengeluarannya. Jadi bagaimana Adakah pengguna tahu jenis mana akan selamat dan yang atau tidak? Atau sekiranya orang hanya mengelakkan ia sama sekali?

Isu sekitar keseriusan potensi kesan-kesan sampingan Spirulina mula timbul pada tahun 1999 dengan amaran oleh Cawangan perlindungan Kesihatan Kanada yang produk Spirulina boleh mengandungi paras toksin yang dikenali sebagai microcystins yang berpotensi berbahaya. Racun ini boleh menyebabkan kerosakan hati yang serius dalam dos yang besar. Mereka mendapati bahawa produk yang dibuat daripada sesetengah alga hijau – biru yang telah dituai dari tahap terkandung liar microcystins yang berada di atas pengambilan harian maksimum yang disyorkan bagi Pertubuhan Kesihatan Sedunia. Produk-produk yang sering dijual sebagai Spirulina. Laporan ini menyatakan bahawa: “gejala-gejala yang buruk dari jangka panjang penggunaan produk-produk ini (minggu bulan) mungkin tidak jelas tetapi boleh berkisar dari rasa kelesuan am atau ketidakselesaan gastrousus, untuk Jaundis.” Mereka bagaimanapun pula menyatakan bahawa “Berdasarkan keputusan, produk-produk yang dibuat hanya dari alga hijau Spirulina biru – tidak lagi dianggap suatu risiko kesihatan berkaitan dengan microcystin.” Dalam erti kata lain, Spirulina kesan sampingan yang dilaporkan, malah tidak disebabkan oleh Spirulina pada semua, tetapi oleh lain-lain spesies alga hijau – biru. Jadi bagaimana sebenarnya Adakah kami memberitahu apa yang selamat dan yang tidak?

Masalahnya ialah bahawa terdapat banyak kekeliruan tentang apa sebenarnya boleh dipanggil Spirulina, dan pelbagai lain biru – green alga sedang palsu dijual sebagai Spirulina. Utama spesies alga hijau biru – yang masuk ke dalam kualiti yang baik pemakanan Spirulina dikenali sebagai Spirulina platensis. Sebenarnya, para saintis telah memutuskan bahawa spesies milik dalam genus berlainan, jadi ia secara rasminya dikenali sebagai Arthrospira platensis. Walau bagaimanapun, persamaan penggunaan ia masih dikenali sebagai Spirulina, dan inilah apa pengguna harus mencari dalam Spirulina tambahan jika mereka untuk mengelakkan semua kesan-kesan sampingan Spirulina yang sepatutnya.

Pada bulan Mei 2000, Jabatan Kesihatan Oregon lagi membantu nailing turun punca. Bilik-bilik ini dinyatakan dalam laporan mereka bahawa produk-produk alga hijau biru – yang banyak di pasaran mengandungi satu spesies yang dikenali sebagai Aphanizomenon flos-aquae. Ini bukanlah satu spesies Spirulina dan umumnya dituai dari hutan, sering di Tasik Klamath atas di Selatan Oregon. Masalah dengan ini adalah satu lagi spesies alga hijau – biru yang biasa di Tasik yang dikenali sebagai Microcystis aeruginosa. Ini adalah salah satu spesis yang menghasilkan toksin microcystin dan ia sering secara tidak sengaja dipetik bersama-sama Aphanizomenon flos-aquae. Microcystins ini adalah untuk menyalahkan untuk kesan-kesan sampingan Spirulina yang disebut dan mereka sering berakhir di dalam produk-produk yang dijual sebagai Spirulina.

Dari ini dua laporan yang jelas yang mengambil produk-produk alga hijau – biru yang salah boleh menyebabkan kesan-kesan berpotensi serius. Tetapi kebenaran adalah bahawa kesan-kesan sampingan Spirulina yang telah dilaporkan tidak disebabkan oleh Spirulina pada semua, tetapi oleh lain-lain spesies alga hijau biru – yang dijual sebagai Spirulina. Spirulina yang benar adalah produk yang penuh dengan khasiat dan telah dipuji oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia sebagai mempunyai potensi yang tinggi untuk melawan global seimbang. Ia juga disarankan oleh NASA bahawa ia boleh untuk berkembang dalam ruang jarak jauh perjalanan. Terdapat syarikat-syarikat yang sangat berat terkawal dan menjual sangat berkualiti tulen Spirulina platensis berkembang dalam keadaan yang terkawal. Ini adalah syarikat yang orang patut akan pergi jika mereka ingin mendapatkan manfaat daripada alga hijau – biru tanpa kesan-kesan sampingan yang berpotensi berbahaya.

Perry CastellFor maklumat lanjut tentang Spirulina dan beli berkualiti Spirulina platensis dan Hawaiian Spirulina Pacifica, ditanam di syarat-syarat oleh dikawal dengan betul selia Syarikat, layari Info kesan sampingan Spirulina

Perry CastellFor maklumat lanjut tentang Spirulina dan beli berkualiti Spirulina platensis dan Hawaiian Spirulina Pacifica, berkembang dalam keadaan yang dikawal oleh Syarikat-syarikat yang dikawal selia dengan betul, layari

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *