Generasi baru pemimpin: hamba

Generasi baru pemimpin: hamba

Pernah dalam sejarah negara kita atau di tempat kerja konsep kepimpinan itu lebih perlu. Dalam persekitaran perniagaan sentiasa berubah-ubah hari ini kita melihat tidak pernah tekanan ekonomi global, persaingan global dan penyumberan luar. Negara kita sedang di kedua-dua perang dengan cabaran-cabaran Keselamatan dan ancaman dalam pelbagai bidang. John W. Gardner, bekas Setiausaha Kesihatan, pendidikan dan kebajikan berkata, “prospek menampilkan perkembangan menggalakkan. Dan masalah-masalah yang tidak pernah kelihatan sukar. Sesiapa yang tidak dikacau oleh kedua-dua penyata ini adalah terlalu letih akan banyak berguna kepada kami pada hari-hari akan datang.”

Kita memerlukan generasi baru kepimpinan yang akan membawa negara kita dan Syarikat kami kembali ke tempat yang berkenaan, melalui amalan-amalan mudah “golden rule” yang berasal daripada minda hood asli hamba yang mementingkan diri sendiri. Pemimpin-pemimpin yang beroperasi dengan minda hood hamba akan mementingkan diri sendiri. Pemimpin-pemimpin hamba:-menggalakkan orang lain lebih daripada diri mereka sendiri – memberi bukan mengambil-bekerjasama dengan orang lain dan bukannya bersaing terhadap orang lain

Kualiti kepimpinan hood hamba menterjemahkan organisasi keyakinan, keyakinan pasukan dan keyakinan diri. Tujuan pemimpin hamba adalah untuk berkhidmat atau pasukan dan organisasi.

Malangnya, sepanjang dekad yang lepas kita telah mempunyai satu generasi pemimpin-pemimpin yang telah dilatih untuk menjadi self-promoting, mendapat bahagian mereka daripada pai ini di semua kos, tumpuan IPO, masuk dan keluar cepat dan mendapatkan perhatian Wall Street bukannya motivasi dan ramah dan mengambil berat tentang pekerja dan pelanggan. Mereka telah dilatih untuk mencari syarikat-syarikat tersebut berbayar di bawah dan membawa mereka ke bawah melalui penggabungan dan pengambilalihan, di mana seseorang mesti hilang daripada melihat peluang sebagai menang-menang. Pengiklan telah ditangkap serta dengan Slogan-slogan seperti “Telah ia anda cara,” “Anda layak a Break hari ini,” “Anda berhutang kepada diri sendiri.”

Kami telah setakat bahawa etika dan asas-asas hanya melakukan perkara yang betul tidak lagi penting. Sebaliknya, pemikiran yang “menang di semua kos,” hasil atau siapa yang cedera. Contoh-contoh yang mudah untuk mencari: Enron, WorldCom dari awal dalam dekad ini, dan sekarang baru-baru ini semua orang dari Bank-Bank, pengeluar kereta dan Syarikat mencari jaminan yang keluar semasa krisis kewangan kami. Ramai pemimpin organisasi yang bermasalah ini adalah tertumpu kepada ketamakan dan sendiri-promosi. Kerana John Gardner meletakkan ia, “Kita plateau apabila kita kehilangan ketegangan antara di mana kita berada dan di mana kita sepatutnya perlu.” Kita perlukan pemimpin yang tahu di mana mereka sepatutnya perlu.

Satu contoh seorang pemimpin adalah lewat Smith Darwin, yang berkhidmat sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Kimberly-Clark selama 20 tahun sebelum bersara pada tahun 1991. Dalam “Baik untuk besar: mengapa beberapa syarikat membuat the lompat… dan lain-lain tidak,” Jim Collins menulis tentang Smith, penulis yang berjaya menjadikan Kimberly-Clark “pengguna berasaskan kertas produk syarikat terulung di dunia,” dengan mengadunkan “akan merendah diri peribadi yang melampau dengan profesional sengit.” Smith dan pemimpin lain dalam buku Collins’ “dipaparkan garang keazaman untuk melakukan apa-apa perlu dilakukan untuk menjadikan Syarikat yang besar.”*

Saya telah menghabiskan masa lebih daripada 25 tahun sebagai membantu Eksekutif jualan sebuah syarikat global memberi kuasa, memberi motivasi serta jurulatih pasukan jualan berprestasi tinggi. Perkara nombor satu yang saya telah belajar dari pengalaman saya adalah bahawa sebagai pemimpin anda mesti benar-benar mementingkan diri sendiri dan bersedia untuk berkhidmat kepada orang lain. Seorang pemimpin yang hebat juga mesti model tingkah-laku itu organisasi atau pasukan. Pemimpin-pemimpin yang memberi secara terbuka dari minda hood hamba menyediakan landasan bagi organisasi atau pasukan akan bersama anda tidak berdaya saing, akan mempercayai tidak mengesyaki, dan menjadi sangat komunikasi tidak mendinding, yang akan meningkatkan produktiviti dan menambah kepada organisasi bottom line.

Terbuka dan memberikan membina kepercayaan dan kejujuran. Amanah dan kejujuran membawa kira-kira satu pasukan yang akan ikut membawa pemimpin hamba dan pengorbanan untuk berjaya. Pasukan dengan hamba pemimpin menerajui akan mencari cara-cara yang sedikit untuk menang, akan menjadi bertenaga, akan mengikuti rancangan anda, dan akan membantu orang lain dalam organisasi atau pasukan. Mereka kini akan mempunyai harapan kerana pemimpin hamba telah menetapkan dan dimodelkan unselfishness. Pemimpin hamba tahu bahawa dia tidak akan kekal di atas kecuali dia membantu orang lain mendapat ke atas. Norman Schwarzkopf berkata, “Anda tidak dapat membantu seseorang naik Bukit tanpa semakin hampir ke atas diri sendiri.” Perbezaan di antara bos dan pemimpin adalah bos berkata “pergi” dan pemimpin yang berkata, “Mari kita pergi.”

Ya, kita memerlukan kepimpinan dan kita memerlukannya sekarang, tetapi kita memerlukan generasi baru yang akan membawa kita kembali kepada beberapa prinsip-prinsip asas dan disiplin yang berasal dari Pencipta alam semesta, oleh Allah sendiri dari pemerintahan keemasan: untuk melakukan perkara yang betul di semua kos. Baka baru pemimpin mesti terus dari kedudukan hamba hood yang menggalakkan unselfishness, kejujuran, integriti dan Amanah. Kita perlukan pemimpin hamba yang tidak takut untuk memberi kepada pasukan mereka, hendaklah dibuka dan untuk berkomunikasi yang baik yang buruk dan yang jelek dan menunjukkan mereka sanggup legam dan yang pertama di tempat kejadian krisis dan terakhir untuk meninggalkan.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *