Fruktosa Malabsorption gejala, Diet, makanan untuk mengelakkan

Fruktosa Malabsorption gejala, Diet, makanan untuk mengelakkan

Fruktosa malabsorption adalah masalah pencernaan yang biasa dilihat pada orang dengan keupayaan penyerapan fruktosa yang rendah. Di sini kita akan membincangkan punca-punca, gejala dan makanan diet yang diperlukan bagi pesakit yang mengalami malabsorption fruktosa. Gangguan ini adalah disebabkan kerana kekurangan fruktosa atau pembawa gula buah-buahan di dalam usus kecil pesakit. Hasilnya, usus akan mendapatkan terkumpul dengan fruktosa yang membawa kepada sikap tidak bertoleransi fruktosa pemakanan atau fruktosa malabsorption. Usus kecil, pesakit dengan malabsorption fruktosa rampasan kurang daripada 25 gm fruktosa manakala julat 25 hingga 50 gm bagi orang biasa. Malabsorption fruktosa boleh berpunca daripada penyakit celiac, lebih digunakan Sirap jagung fruktosa tinggi atau kerana overgrowth bakteria dalam usus kecil. Penyakit ini boleh juga diwarisi daripada ibu bapa atau boleh dibentuk kerana kemoterapi, dan Sindrom lambakan.

Adakah anda tahu apa yang akan berlaku kepada fruktosa diserap? Apabila sampai ke usus besar, fruktosa diserap dalam makanan dimetabolismakan oleh Pencampur bakteria asid lemak yang kecil dan gas-gas seperti karbon dioksida, hidrogen dan metana. Ini mungkin mewujudkan pembentukan kekembungan yang pengusiran gas dari rektum. Sekarang kita akan sampai kepada kesan-kesan yang disebabkan oleh malabsorption fruktosa.

Pesakit yang mengalami gangguan ini adalah tertakluk kepada penapaian bakteria yang cepat, beban osmotic tinggi, miskin kulit, kuku dan rambut. Apabila tidak dianggap pada peringkat awal, ia juga boleh membawa kepada osteoporosis dan anemia. Penyakit mengubah profil bakteria, menggalakkan mucosalbiofilm, kurangkan kepekatan jumlah, tryptophan dan zink folik asid dalam darah. Kejadian sakit perut yang teruk, diikuti dengan sembelit atau cirit-birit adalah satu lagi masalah yang dialami oleh pesakit-pesakit malabsorption fruktosa. Penyakit mencipta banyak kesihatan seperti muntah-muntah kecenderungan dan kembung pada pesakit. Pesakit juga menunjukkan tanda-tanda kemurungan mental.

Rawatan untuk malabsorption fruktosa boleh dilakukan mengikut keputusan ujian berdasarkan ujian nafas hidrogen dan ujian najis. Berikutan diet dengan ubat-ubatan yang betul adalah cara terbaik untuk mengawal penyakit. Pesakit perlu elakkan penggunaan barangan makanan dengan lebih banyak fruktosa daripada glukosa. Fruktosa monosaccharide adalah manis daripada glukosa tetapi menduduki nilai kalori yang sama seperti glukosa. Pekatan jus tembikai, madu, buah per, epal, bayam, Labu dan buah-buahan adalah beberapa barangan makanan yang mengandungi nisbah lebih fruktosa berbanding glukosa. Unsweetened susu, yogurt dan keju akan diutamakan daripada produk susu yang cukup. Buah-buahan yang disukai termasuklah berry, buah-buahan dan buah-buahan sitrus yang mengandungi tahap fruktosa yang sama dengan atau kurang daripada glukosa.

Pesakit dinasihatkan untuk mengelakkan ke atas penggunaan makanan dengan tahap fructan yang tinggi, sorbitol xylitol. Sorbitol atau glucitol, berasal dari glukosa biasanya membuatkan fruktosa serapan lebih perlahan membawa cara untuk cirit-birit osmotic. Buah per, anggur, aprikot, mempelam, Raspberi dan Strawberi mengandungi jumlah sorbitol kepekatan yang tinggi. Xylitol adalah pengganti gula yang biasanya ditemui dalam gentian sayur-sayuran dan buah-buahan. Cendawan, Raspberi dan mempelam adalah di antara kandungan makanan yang kaya dengan xylitol. Cuba untuk mengurangkan kemasukan tetap pizza, kek dan biskut di dalam diet. Mengambil glukosa kaya dengan buah-buahan seperti pisang dalam diet meningkatkan penyerapan fruktosa untuk melanjutkan yang hebat. Dengan diet yang betul dan ubat-ubatan, fruktosa malabsorption boleh dengan mudah dikawal.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *