Fenomena Subuh kencing manis – glukosa darah yang tinggi pada awal pagi

Fenomena Subuh kencing manis – glukosa darah yang tinggi pada awal pagi

Fenomena Subuh ialah fenomena yang menyebabkan semakin meningkat atau jatuh dalam gula darah badan pada waktu awal pagi. Fenomena Subuh kencing manis ialah pengalaman yang biasa dilihat di kalangan pesakit kencing manis akibat hormon insulin menentang induced pada waktu malam. Mari kita pergi jauh ke dalam punca fenomena Subuh atau kesan longgokan hati ini. Penyelidik mendapati bahawa punca kebangkitan dan kejatuhan dalam paras glukosa darah waktu awal pagi adalah disebabkan terutamanya oleh pengeluaran hormon insulin yang menentang dari hati.

Adakah anda tahu apa semua adalah hormon yang bertanggungjawab menyebabkan fenomena Subuh? Kortisol yang dihasilkan daripada lapisan luar otak adrenal, glucagons yang dikeluarkan dari sel-sel Alfa dalam pituitari, epinephrine terbentuk daripada lapisan luar kelenjar adrenal dan hormon pertumbuhan adalah beberapa contoh insulin hormon menentang menyebabkan fenomena Subuh atau gula darah yang tinggi pada awal pagi. Melepaskan hormon semasa tidur jam masa memulakan pembebasan tenaga yang tersimpan di sana dengan meningkatkan tahap glukosa darah.

Penurunan tekanan darah juga dinyatakan sebagai alasan untuk fenomena Subuh. Akibat tekanan darah rendah, badan melepaskan hormon tekanan yang menyebabkan peningkatan paras gula darah. Fenomena Subuh beberapa kali menyebabkan impak yang serius pada jenis 1 pesakit kencing manis berbanding pesakit kencing manis jenis 2. Peningkatan paras glukosa darah badan biasanya berlaku dari satu masa antara 8 AM dan 4 AM.

Seperti yang kita tahu mencegah lebih baik daripada mengubati, mari kita lihat apa semua adalah langkah berjaga-jaga yang diambil untuk mengurangkan risiko kencing manis fenomena Subuh. Menurut kajian yang dibuat ke atas pesakit-pesakit kencing manis, punca utama peningkatan paras glukosa awal pagi adalah kerana bekalan yang tidak mencukupi daripada dos insulin. Hormon induced semasa tidur menjadikan paras glukosa darah pagi lebih tinggi dan lebih sukar untuk mengawal. Mengawal pertumbuhan hormon dengan dos insulin masa malam yang tinggi adalah langkah pemulihan bagi situasi ini.

Sekarang fikir tentang diet harian anda. Diet memainkan peranan yang penting dalam menguruskan gula darah awal pagi. Mengurangkan pengambilan karbohidrat adalah salah satu cara yang terbaik yang kita boleh mengurangkan risiko fenomena Subuh kencing manis. Pastikan untuk membuat senaman secara tetap dan mengikuti diet yang dengan kurang tumpuan karbohidrat terutamanya pada waktu malam. Cuba untuk memasukkan diet dengan lebih banyak kandungan protein daripada diet dengan kandungan karbohidrat yang lebih banyak dalam makan malam.

Sekarang kita akan lihat langkah-langkah yang diambil untuk mengurangkan fenomena Subuh kencing manis. Penggunaan pam insulin yang membantu dalam pemantauan berterusan dan pelarasan paras gula darah badan. Cuba ubat-ubatan yang sesuai mengikut keadaan kencing manis adalah satu lagi cara yang kita boleh membetulkan tahap gula dalam darah yang tinggi pada awal pagi. Jangan ragu untuk berjumpa doktor apabila paras glukosa darah yang berpuasa tidak terkawal walaupun dengan mengambil ubat-ubatan yang biasa.

Pesakit kencing manis dengan fenomena ini boleh cuba mengambil dos yang tinggi insulin pada awal pagi dan dos yang lebih kecil selepas itu. Ini membantu mengurangkan gula dalam darah tinggi yang dicipta pada awal pagi. Berjalan kaki adalah senaman yang baik yang dinasihatkan oleh pakar-pakar perubatan yang banyak untuk mengawal kencing manis Subuh. Melakukan senaman dan mengambil diet kencing manis yang betul membantu dalam mengurangkan risiko kencing manis Subuh.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *