Empat mata untuk mengingati untuk kebaikan pengurusan masa

Empat mata untuk mengingati untuk kebaikan pengurusan masa

Anda tidak menguruskan masa anda yang lebih baik hanya dengan mempunyai schedulers atau perisian pengurusan masa state-of-the-art. Anda harus menyimpan mata asas dalam fikiran anda untuk membimbing tindakan-tindakan anda. Memulakan pengurusan masa yang lebih baik dengan empat perkara berikut.

Pertama, mengenal pasti keutamaan untuk menggunakan masa.

Setiap orang mempunyai keutamaan yang berbeza untuk nilai-nilai yang berbeza. Ia adalah penting bahawa anda harus mengenalpasti Apakah perkara yang paling penting bagi anda dalam pelbagai bidang kehidupan anda seperti Kesihatan, pekerjaan, dan hubungan manusia. Setelah anda mengenalpasti keutamaan, memperuntukkan waktu yang mengikut mereka.

Kedua, mencari celah dalam pengurusan masa anda

Selalunya, anda seolah-olah menjadi sangat sibuk tetapi mendapat apa-apa yang dilakukan. Ini bermakna terdapat banyak celah dalam pengurusan masa anda. Anda perlu menyemak jika anda tidak akan membuang masa dengan melayari web yang purposeless dan lain-lain tindakan yang terbiar. Juga menyemak jika anda tidak akan mengabaikan masa sedia pendek seperti menunggu doktor atau menghadiri mesyuarat yang membosankan. Tompok-tompok kecil ini masa, jika digunakan dengan bijak, boleh meningkatkan pengurusan masa anda.

Ketiga, membuat ia satu tabiat untuk merekodkan bagaimana anda menggunakan masa anda.

Membuat pelan bagaimana untuk menggunakan masa anda dan menyimpan rekod-rekod tentang cara anda benar-benar menggunakan masa adalah satu kaedah yang baik untuk memberikan struktur kepada pengurusan masa. Sentiasa membawa pelan masa anda dan memeriksa jika anda berada di landasan yang betul. Jika anda lakukan ini untuk sementara waktu, anda akan menemui tempat yang paling lemah pengurusan masa anda.

Keempat, tuliskan objektif jangka panjang.

Apabila anda turun untuk pengurusan masa, anda sering kehilangan penglihatan long view dengan memberi tumpuan kepada apa yang perlu dilakukan esok atau minggu. Walau bagaimanapun, ia adalah perlu untuk melihat matlamat jangka panjang anda atas kertas untuk memahami Apakah hasil akan terhasil dari corak pengurusan masa anda semasa. Ia adalah penting untuk terus menjejaki anak untuk dos untuk hari ini dan esok tetapi jangan lupa untuk ambil perhatian tentang perkara yang boleh dilakukan untuk akan datang bulan atau tahun akan datang. Jangka panjang pengurusan masa akan menyimpan anda berhampiran dengan objektif-objektif yang besar dan penting.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *