Ciri-ciri 5 tisu otot yang penting untuk tubuh manusia

Ciri-ciri 5 tisu otot yang penting untuk tubuh manusia

Sistem otot adalah penting untuk tubuh manusia. Ianya penting dari sudut pandangan yang ia membantu dalam gerakan. Salah satu tidak dapat bayangkan akibat jika kita boleh bergerak atau maju! Kami menginap, kemungkinan tidak akan telah wujud di tempat pertama. Tisu-tisu otot di samping itu membuat kita bergerak adalah lebih penting kerana ciri-ciri berikut.

1.Excitability: Apakah reaksi biasa kita apabila kita menyentuh pinggan Panas? Kami dengan serta-merta mengeluarkan bahagian dengan objek panas. Ini dikenali sebagai rangsangan dan tubuh manusia diprogramkan untuk bertindak balas terhadap rangsangan. Tisu-tisu otot dalam badan kita menghantar isyarat ke otak dan otak memberitahu badan untuk mengalih – semua ini berlaku dalam pecahan kedua! Ini mengambil apa-apa lagi, kami menginap telah dibakar tangan kita, sehingga masa yang otak kita yang memberitahu kita keluarkan tangan!

Semua ini dan banyak lagi adalah mungkin kerana fungsi excitability tisu-tisu otot.

2.Contractility: dalam erti kata yang mudah, otot-otot kita dapat kontrak. Salah satu mungkin soalan memerlukan otot kami kontrak. Jika otot kami tidak kontrak, maka kita tidak akan dapat mengangkat benda-benda atau duduk. Lipatan otot kami adalah sebenarnya pengecutan yang berlaku dan ini adalah badan unik self-accommodating sistem yang membantu otot-otot yang terkandung di dalam kerangka yang sama daripada terkoyak untuk Ruang!

Juga, disebabkan oleh penguncupan ini, kuasa yang dibangunkan di otot-otot yang memberi tenaga untuk menjalankan aktiviti-aktiviti berat.

3.Extensibility: ini adalah bertentangan dengan fungsi yang sebelumnya. Secara yang sama bertentangan dengan tindakan dalam alam semula jadi dan yang terbaik adalah ditunjukkan oleh otot ini berfungsi. Selepas otot kontrak, ia perlu memperluaskan untuk melepaskan tenaga yang ia telah disimpan semasa pengecutan.

Fikirkan ia sebagai Bilakah kita meregangkan dan apabila kita tarik perkara – tanpa sambungan otot, ia tidak boleh didapati. Juga, pengembangan otot membantu pertumbuhan dan agak tidak langsung berkaitan dengan kawalan suhu badan (pengecutan dan pengembangan dalam pasangan).

4.Elasticity: Jika otot kami tidak anjal, kita akan menjadi lebih panjang dan tinggi dengan sambungan setiap! Fikirkan fenomena sebagai sebuah band getah – ia adalah anjal kepada had tertentu, luar yang rosak. Begitu juga, otot-otot kita meregangkan kepada had tertentu tanpa kecederaan dan kemudian kembali kepada bentuk dan saiz asal. Keanjalan gentian otot adalah sangat penting.

5.Conductivity: tisu-tisu otot dalam badan kita menjalankan Pertukaran ion dan membantu membawa impuls elektrik dari otak dan saraf di bahagian badan dan sebaliknya. Ini dapat dicapai dengan otot-otot yang mengekalkan medan elektrik yang stabil yang memudahkan pergerakan ion-ion yang dikenakan.

MMA senaman akan membantu mengekalkan ciri-ciri yang disebutkan di atas tisu-tisu otot dan anda dalam Kesihatan yang baik.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *