Chikitsa: Pengurusan penyakit Ayurveda

Chikitsa: Pengurusan penyakit Ayurveda

Terdapat empat klasifikasi utama pengurusan penyakit dalam Ayurveda: shodan, atau pembersihan; bomoh atau palliation; rasayana, atau pembaharuan; dan satvajaya, atau kebersihan mental.

Bersama-sama dengan ubat-ubatan, diet yang betul, senaman dan gaya hidup adalah dinasihatkan. Ini adalah sangat penting, jika kita mengambil ubat untuk menghilangkan punca dan dalam masa yang sama kita makan makanan yang mungkin meningkatkan punca penyakit, maka kita tidak akan baik dan akan mendapatkan bantuan kurang.

Dalam bahasa Sanskrit rutin harian yang dipanggil Dinacharya ini. Ayurveda mencadangkan bahawa untuk menjadi sihat secara optimum, kita perlu tune badan kita untuk kitaran alam semulajadi induk, yang seterusnya mengawal pelbagai irama lain.

Setiap hari dua kitaran perubahan Pas melalui kami, masing-masing membawa satu mengenari Vata, Pitta atau Kapha.

Anggaran masa kitaran ini adalah seperti berikut:

Kitaran yang pertama:

Pukul ke 10: 00 – Kapha

10 A.M. ke 2 P.M. – Pitta

2 Ptg hingga 6 ptg – Vata

Kitaran kedua:

6 Ptg hingga 10 ptg – Kapha

Jam 10 malam ke 2 A.M. – Pitta

2 A.M untuk pukul – Vata

Memandangkan kitaran di atas jadual yang ideal seharusnya menjadi seperti ini:

PAGI:

Masa untuk bangun: seseorang yang sihat perlu mendapatkan dua jam sebelum matahari terbit. Pada waktu ini unsur Vata adalah dominan. Bangun dua jam sebelum Subuh anda menggunakan ciri-ciri Vata dalam aktiviti. Vata adalah ringan, lembut dan jelas dan ini membantu dalam penalaan badan mesej halus yang menghantar sifat. Ini adalah masa bila paling sattva di udara. Ia adalah masa yang paling segar dan tulen sahaja. Beberapa pengecualian untuk peraturan ini meningkat awal adalah golongan muda, tua, ibu bapa yang mempunyai kanak-kanak kecil, dan orang-orang dengan demam atau cirit-birit.

Penghapusan: Minum segelas atau dua air suam membantu dalam penghapusan. Secepat mungkin mengosongkan usus dan pundi kencing anda. Jika anda menunggu sehingga kemudian pada waktu pagi atau pada waktu siang anda perlahan-lahan meracun diri sendiri dan mewujudkan peluang bagi syarat-syarat yang kronik akan timbul.

Pembersihan deria: basuh mata dengan air. Sebaik-baiknya Gunakan air rose dan Triphala untuk menjernihkan pandangan.

Berus gigi dan mengikis lidah dengan lidah yang bersih untuk membersihkan mulut dan deria rasa anda. Ayurveda menganggap lapisan lidahnya sebagai petunjuk ‘Ama’ atau toksin di dalam usus.

Berkumur dengan air suam atau teh herba untuk membersihkan suara anda dan menguatkan gigi anda.

Akhirnya Adakah Jal neti dan letakkan sedikit minyak berubat di hidung (nasya) untuk membersihkan sinus dan deria bau anda. Dinacharya tradisional juga mengesyorkan bahawa anda menyedut asap ubat-ubatan herba setiap pagi untuk membersihkan fikiran, kepala, muka, leher dan paru-paru. Urut: Abhyanga adalah nama bagi minyak urut dengan Minyak bijan. Ini adalah biasanya sebuah self-massage. Ia adalah salah satu cara utama Ayurveda terus kita kuat dan menghalang kita daripada penuaan. Perkhidmatan Urutan ini tidak perlu panjang dan rumit. Mengurut kulit kepala, dahi, kuil-kuil, tangan dan kaki untuk kira-kira 5 minit adalah mencukupi.

Senaman: Vyayama adalah nama untuk latihan fizikal. Biasanya, ini adalah beberapa postur Yoga dan senaman pernafasan (Pranayam) tetapi ia boleh menjadi apa-apa termasuk berjalan, berenang, matahari hormat atau apa sahaja. Senaman awal pagi ini menghilangkan Genangan dalam fikiran badan, menguatkan api penghadaman, mengurangkan lemak dan memberikan anda perasaan untuk keseluruhan maksud dari ringan dan kegembiraan kerana ia mengisi tubuh dengan baik Prana. Ianya tidak menjadi berat. Malah, bersenam satu per empat kepada separuh keupayaan anda adalah disyorkan. Mandian: Selepas bersenam berguna untuk mandian dan keluarkan mana-mana lebihan minyak dan kotoran. Pancuran mandian dan tab mandi yang dianjurkan di klasik. Biasanya air suam mandian adalah dicadangkan. Memakai pakaian yang bersih selepas mandi.

meditasi: untuk beberapa minit untuk duduk jam untuk turun dan Lihat siapa yang anda benar-benar akan meletakkan perhatian anda ke arah kesedaran. Inilah aspek paling penting Dinacharya. Hanya menjadi tenang, duduk dalam Aman.

TENGAHARI: makan tengahari: Ia harus diambil awal antara 12 dan 1 petang ini serentak dengan tempoh Pitta puncak, Pitta bertanggungjawab dalam penghadaman itu. Ayurveda mengesyorkan bahawa Makan tengah hari perlu makan terbesar hari. Selepas makan, ia adalah baik untuk berjalan sedikit, beberapa ratus langkah sahaja, untuk membantu menghadamkan makanan.

Siesta: Apa-apa lebih nap pendek yang harus dielakkan kerana tidur di hari ini adalah dilarang di Ayurveda.

Belajar / bekerja: Melakukan apa yang anda lakukan dari sekarang sehingga malam.

Matahari terbenam: matahari terbenam merupakan masa yang istimewa daripada baki antara siang dan malam. Dalam keseimbangan ini, ianya lebih mudah untuk minda anda untuk berhenti cukup lama supaya anda boleh melihat diri anda. Ini adalah masa untuk solat malam dan Tafakur dalam banyak budaya di seluruh dunia.

Makan malam: Ia harus diambil sekitar jam 19: 00 Ia sepatutnya lebih ringan daripada Makan tengah hari. Majlis Makan malam perlu sekurang-kurangnya tiga jam sebelum tidur kerana memberikan masa mencukupi badan untuk mencerna makanan. Tidur hanya selepas majlis makan malam dengan perut yang berat yang tidak kondusif untuk tidur yang kukuh.

Berjalan kaki untuk membantu penghadaman selama kira-kira 10-15 minit.

Kemudahan: Dari Majlis Makan malam untuk tidur hanya mengambil mudah. Menghabiskan masa bersama keluarga, membaca, dan berehat.

TIDUR: Pergi untuk tidur sekitar jam 10 malam supaya anda boleh mendapatkan 6 hingga 7 jam tidur sebelum jam 4:30. Amalan yang baik adalah untuk Perkhidmatan Urutan tapak kaki anda dengan minyak yang menenangkan sebelum pergi ke katil. Ini akan menenangkan sistem anda dan menggalakkan kesejahteraan.

Dan jangan lupa untuk mengambil Triphala anda sebelum tidur.

Salah satu perlu cuba untuk kekalkan rutin sebagai berhampiran dengan Dinacharya yang disyorkan sebanyak mungkin. Badan mungkin menentang perubahan untuk beberapa hari pertama, tetapi jika anda berjaya berterusan maka anda akan dibalas dengan kehidupan lebih sihat dan memuaskan.

Samprapti: patogenesis

Samprapti adalah kemajuan Patologi, dari peringkat terawal ketidakseimbangan kepada ungkapan penuh penyakit tertentu. Kajian samprapti yang merangkumi jenis-jenis samprapti, peringkat samprapti, sanchaya, (pengumpulan faktor-faktor yang aggravating), prakopa (provokasi ketidakseimbangan) prasara (penyebaran faktor-faktor yang aggravating), samsraya sthana (pemendapan dan Penyetempatan Patologi), vyakti (manifestasi penyakit), bheda (pembezaan, ungkapan penuh symptomlogy penyakit), gati dosha (arah, pergerakan dan ciri-ciri pre-pathology) dan vyadhi marga (laluan penyakit).

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *