Bloody najis-bagaimana untuk mengenal pasti punca darah di dalam najis anda

Bloody najis-bagaimana untuk mengenal pasti punca darah di dalam najis anda

Salah satu tanda-tanda yang paling lazim berlaku penyakit dari rektum dan dubur adalah laluan darah setiap rektum. Buasir terutamanya yang sering dikaitkan dengan gejala ini, Namun walaupun pendarahan rektum adalah gejala utama buasir, gejala ini bukanlah khas untuk buasir sahaja.

Jika anda mengalami gejala ini, anda boleh mengenal pasti punca pendarahan dengan memerhatikan ciri-ciri tertentu daripada pendarahan.

Dua ciri utama yang anda boleh membezakan sebab-sebab lain pendarahan rektum adalah:

1-Yang cara penampilan darah

2-Yang warna darah

Rupa darah

Pendarahan melalui dubur mungkin muncul dalam empat cara yang berbeza:

1-Darah bercampur dengan najis: najis benar-benar bercampur dengan darah. Ini jenis pendarahan datang daripada penyakit dari bahagian atas usus besar, di mana kelembutan najis dan masa yang tinggal untuk pergerakan najis dari badan adalah masih cukup untuk mencampurkan dengan darah.

Contoh yang baik daripada punca-punca ini jenis pendarahan rektum adalah kanser usus besar.

2-Darah pada permukaan najis: darah mungkin coretan permukaan najis apabila terdapat penyakit pada bahagian usus besar atau rektum atau dubur terusan. Sebab biasa jenis pendarahan rektum adalah kanser rektum.

Anal fissures juga dikaitkan dengan jenis pendarahan rektum, tetapi mereka biasanya diiringi dengan kesakitan yang teruk semasa membuang air besar.

Kadang-kadang juga pendarahan buasir menyebabkan streaking daripada najis dengan darah merah terang.

3-Darah berasingan dari najis: apabila pendarahan berikut membuang air besar, maka ia adalah mungkin dari keadaan dubur seperti buasir, namun jika darah dihantar tanpa apa-apa membuang air besar, ia mungkin bahawa darah telah terkumpul cukup dalam rektum untuk merangsang keinginan untuk bergerak usus. Ini adalah mungkin disebabkan oleh darah dari cepat pendarahan kanser atau penyakit keradangan usus atau diverticulitis.

Juga laluan darah keluar dari dubur tanpa membuang air besar juga boleh disebabkan oleh darah yang telah diturunkan dengan pantas dari naik tinggi di dalam usus diverticulum meckels yang berdarah atau ulser peptic berdarah.

4-Darah atas kertas tandas: ini biasanya disebabkan oleh pendarahan kecil yang menyebabkan darah beberapa untuk ditinggalkan pada kulit dubur selepas membuang air besar, ini adalah kerana pendarahan dari dubur keadaan seperti buasir atau anal fissures.
Walau bagaimanapun pendarahan dubur fissures sentiasa disertakan dengan kesakitan yang teruk semasa membuang air besar.

Warna darah

-Diubahsuai darah yang miskin oleh usus enzim dan bakteria mempunyai warna hitam, najis starry hitam ini dikenali perubatan sebagai najis melaena. Pendarahan ini mestilah dari titik, tinggi di dalam saluran usus mempunyai masa yang cukup untuk menjadi miskin ke dalam najis berwarna hitam ini sebelum ia mencapai rektum.

Sebab biasa jenis pendarahan rektum adalah penyakit ulser peptic.

-Gelap merah darah seperti wain merah biasanya dari penyakit dari bahagian atas usus besar seperti kanser usus besar.

-Terang darah segar merah adalah disebabkan oleh penyakit rendah rektum dan dubur terusan, punca-punca yang paling biasa jenis pendarahan adalah fissures dubur dan buasir.

Buasir berdarah yang masih merupakan punca pendarahan rektum biasanya dicirikan oleh laluan darah tidak menyakitkan yang biasanya keluar selepas membuang air besar untuk merosakkan mangkuk tandas atau kertas tisu yang digunakan untuk Lap dubur selepas stooling.

Jadi bagaimana anda boleh menghentikan pendarahan buasir?

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *