Berapa banyak kalori yang perlu saya makan adalah Misguided

Berapa banyak kalori yang perlu saya makan adalah Misguided

Berapa banyak kalori yang perlu saya makan mitos

(Nota: 1 kalori [dimodalkan] bersamaan dengan 1,000 kalori [tidak dimodalkan], aka 1 kilocalorie atau kcal.)

Pertama, kalori dalam makanan yang mencerminkan haba potensi maksimum yang boleh dikeluarkan dari mereka apabila mereka benar-benar membakar. Jumlah kalori dalam makanan, oleh itu, mewakili berapa banyak haba yang mereka boleh menghasilkan jika dibakar pada kecekapan 100 peratus.

Ini adalah apa hasil kecekapan 100 peratus bagi Kumpulan tiga makanan:

Karbohidrat = 4 kalori per gram
Protein = 4 kalori per gram
Lemak = 9 kalori per gram

Ini tidak menghasilkan pemakanan!

Manusia tidak dapat mencerna mungkin mana-mana Kumpulan makanan untuk kecekapan 100 peratus. Hal ini jelas, kerana sesetengah makanan yang benar-benar indigestible – iaitu, hasil kecekapan sifar peratus. Selulosa adalah satu contoh yang jelas. Selulosa ‘mengandungi’ kalori potensi maksimum daripada karbohidrat yang, kerana itulah ia. Selulosa hasil 4 kalori per gram apabila ia adalah benar-benar membakar. Ia adalah penilaian sebagai makanan, Walau bagaimanapun, kalori sifar.

Ini bermakna bahawa kecekapan pencernaan dalam skala yang bermula dari sifar kepada beberapa peratus yang kurang daripada 100. Bagaimana cekap ianya untuk makanan yang tidak sifar?

Biokimia yang benar-benar Geeky beberapa

AMARAN! … Ini adalah benar-benar geeky. Itulah sebabnya saya suka.

Pengarang beberapa tahun yang lalu saya bersama sebuah buku teks biologi tumbuhan peringkat kolej, dan saya berhadapan dengan menjelaskan salah satu mimpi buruk yang tipikal yang telah foisted pada semua pelajar-pelajar Biologi awal dekad: iaitu, langkah demi langkah biokimia proses pecahan molekul glukosa semasa pernafasan selular (aka, ‘ penghadaman’), termasuk di mana dan bagaimana semua pemerintahan 36 ATP dijana, dari awal hingga akhir.

Pelajar-pelajar telah bersedia untuk menjelaskannya pada peperiksaan midterm tahun.

Aku terpaksa lakukan ini sebagai pelajar, dan semua lain awal biologi pelajar terpaksa melakukannya. Kejutan besar bagi saya, sebagai seorang pengarang yang menggali ke dalam penyelidikan di sebalik itu, datang apabila saya mendapati bahawa semua buku-buku teks tersebut dan semua Profesor adalah salah!

Soalan lebih penting mungkin…

Mengapa penghadaman tidak pernah, pernah dapat 100 peratus berkesan?

Pembolehubah utama yang hilang

Bayangkan ini: untuk membakar sekeping kayu, anda mesti pertama cahaya itu, sama ada dengan perlawanan atau dengan beberapa bentuk ‘pre-fire’, untuk bermula. Biochemists panggilan ini ‘tenaga pengaktifan’ – tenaga yang diperlukan untuk mengaktifkan pengeluaran tenaga (terutamanya haba) yang terdapat dalam kayu sebaliknya lengai.

Ini adalah konsep yang sama yang digunakan untuk penghadaman makanan. Enzim berperanan untuk mengurangkan tenaga pengaktifan supaya tindak balas biokimia tidak memerlukan begitu banyak. Jika tidak, kita akan ada perkara yang seperti hidup.

Berapakah tenaga pengaktifan untuk makanan yang berbeza? Kami hanya boleh menganggarkan ia, walaupun ia seolah-olah antara 10-30 peratus daripada tenaga potensi maksimum (kalori) yang disediakan. Tenaga pengaktifan adalah lebih tinggi untuk mencerna protin dari untuk mencernakan makanan karbohidrat atau lemak.

Pembolehubah lain yang penting

Bagaimana anda metabolisme makanan yang berbeza bergantung pada komposisi makanan, kesihatan dan Kecergasan, keseimbangan hormon dan gaya hidup, seperti berikut.

1. Komposisi makanan:

Hanya satu contoh, dan salah satu yang paling penting, apakah perbezaan metabolisme fruktosa dan glukosa. Apabila glukosa ke dalam badan (contohnya, daripada gula, karbohidrat yang berkanji atau bahan tambahan makanan), 20 peratus daripada ia dimetabolismakan melalui hati dan baki 80 peratus melalui seluruh badan. Sebaliknya, apabila fruktosa datang ke dalam badan (contohnya, daripada gula, Sirap jagung fruktosa tinggi, atau bahan tambahan makanan lain), 100 peratus darinya adalah dimetabolismakan melalui hati.

Langkah-langkah biokimia yang memecahkan fruktosa mempunyai banyak persamaan daripada alkohol, itulah sebabnya fruktosa kini dianggap racun hati.

Kerana saya telah digunakan sehingga saya kecerdasan Geek untuk posting ini, saya akan hanya mengatakan salah satu akibat daripada penyingkiran fruktosa yang berlebihan di dalam hati tahap trigliserida bertingkat. Anda membuat lebih banyak lemak dari fruktosa yang anda dapat dari glukos!

Saya fikir ini adalah ironik kerana fruktosa telah dicadangkan sebagai gula ‘selamat’ kerana Indeks glisemik yang rendah.

Jumlah kalori per gram bagi glukosa adalah yang sama kerana ia adalah untuk fruktosa: 4. dalam contoh ini, glukosa vs fruktosa komposisi makanan, Walau bagaimanapun, adalah kunci untuk sama ada anda mensintesis terlalu banyak lemak (iaitu, triglycerides). Ini mempunyai apa-apa jua kaitan dengan bilangan kalori dalam mana-mana satu.

2. Kesihatan dan kecergasan:

Makanan adalah keradangan. Semasa penghadaman, beban keradangan ialah makanan mendorong badan anda menenangkan lidah-lidah api, jadi untuk bercakap. Karbohidrat adalah lebih keradangan, sebagai sebuah Kumpulan, daripada protein dan lemak. Jika anda mengambil jumlah tertentu dari makanan, dikuasai oleh karbohidrat, badan anda akan menjadi 5-Penggera kebakaran berkenaan keradangan. Tidak begitu dengan jumlah yang sama daripada protein dan lemak. Ini adalah lebih bermasalah dengan karbohidrat daripada gandum yang moden, tidak kira sama ada ia adalah gandum. Walaupun jika anda menghadkan pengambilan anda ke tahap kebuluran dan lapar sepanjang masa, diet carb-berat akan keradangan. Keradangan adalah seperti super-glue bagi lemak.

Satu cara yang badan anda bertindak balas kepada keradangan adalah petunjuk kesihatan dan kecergasan. Penunjuk yang paling jelas adalah lemak: Jika anda mempunyai terlalu banyak, maka bengkak badan anda sambutan yang dipenuhi. Jika begitu, anda tidak akan sihat dan cergas. Makanan anda telah menjadi musuh.

3. Baki hormon:

Kesihatan yang baik dan metabolisme bergantung pada kira-kira beratus-ratus hormon. Jika anda membawa terlalu banyak lemak, anda pada dasarnya akan membawa satu kilang estrogen, jadi hormon anda sudah keseimbangan. Jika anda akan penuaan seperti saya, ke 60s anda dan seterusnya, anda hormon pertumbuhan yang tahap telah jatuh dalam Gaung. (Anda masih boleh melakukan sesuatu tentang itu, walaupun.) Jika anda telah menjadi insulin tahan (pesakit kencing manis atau pre-diabetic) atau leptin tahan, tidak kira berapa kecil anda makan anda akan kekal lemak.

Menghitung kalori yang tidak akan membantu anda sehingga anda menangani rintangan hormon dan ketidakseimbangan hormon. Setakat makan berkenaan, ini bermakna apa yang anda makan dan apabila anda makan adalah lebih penting maka berapa banyak yang anda makan. Oleh itu, keseimbangan hormon dan pemakanan akan tajuk utama yang saya Terangkan dalam perut lemak buku saya (tanpa bayaran), sekiranya anda tidak mendapat salinan anda lagi.

4. Gaya hidup:

Oh, ini adalah satu topik yang besar. Pengaruh paling penting atas kehilangan berat badan atau berat dalam kategori ‘Gaya hidup’ adalah tekanan, termasuk kurang tidur. Rakyat Amerika mempunyai budaya kehilangan tidur dan membina tekanan.

Nasihat saya: berhenti!

Sekali lagi, ini adalah pengaruh ke atas kesihatan jangka panjang dan pengurusan berat badan yang jauh melebihi sebarang usaha yang anda buat ke arah mengira dan menghadkan pengambilan kalori anda. Malah, hanya perlu bimbang tentang kalori merupakan sumber stres yang anda tidak perlukan.

Usah risau tentang kalori!

Bimbang tentang berapa banyak kalori yang anda makan adalah satu usaha yang hampir sia-sia. Jika apa-apa, hanya mempercayai badan anda untuk mengetahui berapa banyak makan, apabila anda makan makanan yang betul di sebelah kanan masa. Makan perlahan-lahan dan menikmati apa yang anda makan. Apabila anda berasa berpuas hati (tidak disumbat), berhenti makan. Ianya semudah itu.

Meninggalkan kalori yang mengira ke biochemists itu.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *