Bagaimana untuk mengatasi masalah Catatonic Schizophrenia

Bagaimana untuk mengatasi masalah Catatonic Schizophrenia

Terdapat beberapa jenis skizofrenia dengan setiap satu mempunyai kualiti yang berbeza dan pendekatan rawatan. Oleh itu, ia turut menyumbang kepada menjadikan ia lebih sukar untuk menangani keadaan ini. Satu jenis skizofrenia adalah disebut sebagai catatonic skizofrenia. Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai jenis penyakit mental dan pilihan rawatan, Baca lagi di bawah untuk mengetahui.

Gejala-gejala

Catatonic skizofrenia adalah hanya kombinasi schizophrenia dan catatonia. Oleh yang demikian, pesakit yang menderita dari persepsi yang tidak betul atau tidak biasa realiti. Seseorang individu itu mengalami Sindrom gangguan motor dan psikik hallucinations dan khayalan.

Terdapat beberapa watak gejala skizofrenia yang catatonic yang membezakan ia daripada jenis skizofrenia yang lain:

• Dari segi aktiviti motor, pesakit boleh mengalami salah satu daripada dua ekstrem: aktiviti motor yang Hiper atau kehilangan kemahiran motor. Sesetengah pesakit tidak diperhatikan untuk menentang pergerakan.

• Gejala apa yang dipanggil sebagai catatonic keseronokan adalah berkaitan pergolakan yang sia-sia atau keadaan unconstructive hiperaktiviti.

• Mempamerkan waxy fleksibiliti mana individu mengekalkan postur yang tertentu dalam tempoh masa yang panjang.

• Gejala-gejala lain termasuk yang berikut: uncoordinated pergerakan berfungsi bermasalah, pengasingan sosial, clumsiness, dilucutkan daripada emosi, marah bantahan, pengabaian kebersihan peribadi.

Pilihan rawatan yang ada

Sejak kemunculan skizofrenia yang catatonic sebagai salah satu yang paling biasa jenis-jenis skizofrenia yang melibatkan penduduk, Terdapat pelbagai pilihan rawatan untuk menangani gejala-gejala. Beberapa prosedur rawatan yang ketara bahawa pesakit boleh cuba termasuk pengambilan ubat-ubatan, kemasukan ke hospital, ECT atau terapi elektrokonvulsif, latihan vokasional sklls dan psikoterapi. Anda boleh mengetahui maklumat lanjut tentang setiap rawatan yang di bawah.

Ubat-ubatan

Ini dianggap sebagai asas yang paling asas untuk rawatan skizofrenia catatonic. Bentuk yang paling biasa ubat-ubatan yang ditetapkan untuk pesakit skizofrenia yang catatonic adalah benzodiazepin, yang juga dikenali sebagai satu ubat anti-kerisauan. Ubat-ubatan ini disuntik ke dalam pesakit urat untuk kelegaan segera bertindak terhadap gejala-gejala.

Satu lagi pilihan ubat-ubatan untuk pesakit skizofrenia yang catatonic adalah barbiturates. Ubat-ubatan alternatif lain termasuk antidepresan dan mood penstabilan ubat-ubatan. Kedua-dua jenis ubat-ubatan yang bertujuan untuk mengawal tingkah laku agresif atau bermusuh.

Kemasukan ke hospital

Inilah yang diperlukan hanya untuk pesakit-pesakit yang mengalami kes yang teruk catatonic skizofrenia. Dengan membenarkan pesakit kepada kemudahan penjagaan kesihatan, mereka akan yakin dan pemakanan yang betul, kebersihan, penjagaan pakar.

Psikoterapi

Terdapat dua komponen ini jenis pendekatan rawatan bagi skizofrenia yang catatonic: terapi individu dan sosial. Dalam kes individu terapi, pesakit adalah digalakkan untuk menangani gejala-gejala keadaan mereka sendiri. Fokus di sini adalah dalam perolehan kemahiran baru dan memperbaiki keupayaan komunikasi.

Dalam terapi sosial, ia selalunya melibatkan ahli keluarga untuk memudahkan dalam rawatan supaya pesakit akan merasa lebih mudah untuk menghadapi gangguan mereka dengan cukup sokongan sosial.

Terapi elektrokonvulsif atau ECT

Dalam borang rawatan ini, pesakit menerima arus elektrik ke dalam otak mereka untuk mendorong kejang ringkas. Objektif dengan bentuk terapi ini adalah untuk membuat perubahan yang perlu ke dalam kimia otak untuk meningkatkan fungsi dan mengubah corak otak untuk memulihkan tingkah laku. Kaedah ini telah diketahui berkesan alamat gejala skizofrenia catatonic.

Vokasional kemahiran latihan

Selain daripada rawatan, pendekatan ini adalah bertujuan untuk membantu dalam pemulihan yang lebih cepat dan pemulihan pesakit. Semasa menjalani latihan, ahli terapi adalah untuk membantu dalam memastikan kebersihan yang betul, menggalakkan kemahiran komunikasi yang lebih baik, dan terlibat dalam aktiviti-aktiviti yang membolehkan pesakit skizofrenia catatonic untuk membangunkan kemahiran baru.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *