Bagaimana untuk menangani kebimbangan

Bagaimana untuk menangani kebimbangan

Kita hidup di dunia ini penuh dengan perkara-perkara yang menyebabkan tekanan, pekerjaan dan kewangan kepada keperitan hubungan. Kita semua mempunyai cara-cara yang berbeza untuk menghadapi dan mengatasi tekanan ini supaya kita boleh bersaing dengan aktiviti sehari-hari. Kadang-kadang, Walau bagaimanapun, tekanan hidup boleh membawa kepada kebimbangan. Kebimbangan adalah perasaan keresahan, takut dan risau yang mengganggu kebolehan kita untuk berfungsi. Belajar bagaimana untuk menangani kebimbangan boleh membantu anda mengatasinya dan memulakan hidup kehidupan sepenuhnya lagi.

Mengenali tanda-tanda kebimbangan

Ia memang tidak mudah untuk menentukan di mana biasa bimbang berakhir dan mula kebimbangan. Selepas semua, adalah satu perkara biasa untuk berasa tertekan dan mengambil berat tentang perkara-perkara dalam kehidupan kita. Malah, stres adalah reaksi normal kepada ujian dan seksaan dari kehidupan. Kebimbangan, bagaimanapun, adalah berbeza daripada tekanan kerana ia membina dari masa ke masa dan mengurangkan keupayaan anda untuk menikmati kehidupan.

Kebimbangan ialah apabila anda rasa takut, risau dan kebimbangan keadaan di mana perasaan-perasaan yang tidak munasabah. Kerana bimbang tentang memberi ucapan adalah normal, tetapi mempunyai insomnia dan sakit kepala selama seminggu sebelum ucapan itu adalah tidak normal. Kebimbangan magnifies tekanan anda kepada satu tahap yang memberi kesan kualiti hidup anda.

Jika anda mendapati diri anda berhadapan dengan tekanan yang berterusan, dimakan dengan bimbang ke atas perkara-perkara yang lebih kecil, anda akan mengalami kebimbangan. Ini adalah kerana orang-orang dengan kebimbangan mempunyai tahap kebimbangan, berlainan dengan situasi yang mereka hadapi yang memuncak. Sakit kepala, stomachaches, insomnia, gigi pengisaran, jantung berdebar-debar dan peluh berlebihan akan tanda-tanda fizikal semua kebimbangan.

Teknik-teknik semulajadi untuk mengurangkan kebimbangan

Jika anda mempunyai kebimbangan, ia adalah penting bahawa anda mengambil langkah-langkah untuk mengurangkan kesan itu hidup anda. Hidup dengan kebimbangan untuk terlalu lama akan mempunyai kesan negatif ke atas kesihatan dan kualiti hidup anda. Ramai orang menghadapi kebimbangan melalui kaedah semulajadi, direka untuk mengajar mereka teknik-teknik yang mengurangkan kebimbangan dan ketakutan mereka.

Mendalam pernafasan membantu sesetengah orang berhadapan dengan kebimbangan. Satu kaedah pernafasan melibatkan pernafasan bagi lima saat, pegangan anda bernafas selama lima saat, dan perlahan-lahan melepaskan ia lebih lima minit. Apabila diamalkan dengan kerap, kaedah pernafasan ini boleh mengurangkan ketegangan keseluruhan dan menggalakkan menenangkan. Anda boleh mencuba ini bila-bila masa yang anda rasa tertekan, serta pada waktu malam sebelum tidur dan pada waktu pagi sebelum anda bangun dari tidur.

Satu lagi cara orang mengurangkan tekanan adalah dengan mengamalkan positif “self-talk.” Ini adalah di mana anda berkata perkara-perkara yang menggalakkan atau menenangkan kepada diri sendiri, sering keluar kuat. Ia boleh membantu menggantikan semua tanggapan mental yang anda rasa apabila menghadapi situasi yang tertekan. Sebagai contoh, anda mungkin berkata, “Saya boleh mengendalikan ini”, atau “Segala-galanya akan menjadi saja,” untuk membantu anda kekal dalam kawalan ke atas ketakutan anda.

Hidup ini tekanan, jadi tidak hairanlah kita semua bimbang tentang perkara-perkara.Tetapi, kebimbangan tidak biasa; Malah, ia adalah memudaratkan. Menyedari kebimbangan adalah langkah pertama dalam pertempuran, tetapi ia mengambil masa kerja untuk mengurangkan kesannya pada kesihatan dan kehidupan anda. Membuat pengurangan kebimbangan keutamaan dan sebelum lama anda akan mampu untuk mengendalikan semua kehidupan itu melemparkan anda!

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *