5 Teknik-teknik berehat yang mudah untuk membantu tenang tidur

5 Teknik-teknik berehat yang mudah untuk membantu tenang tidur

Kebanyakan daripada kita akan mengalami gejala-gejala Insomia kerana ‘fikiran sibuk’ pada masa tertentu dalam kehidupan kita. Ini mungkin disebabkan oleh kebimbangan atau keresahan, atau eveb mungkin disebabkan keseronokan tentang utama kejadian hidup – atau mungkin hariannya walaupun hanya beberapa berita baik.

Apa-apa jua sebab khusus untuk individu, teknik relaksasi adalah satu kaedah yang hebat dalam fikiran pada masa rehat bagi cukup panjang yang anda boleh melayang ke suatu malam yang mengembalikan tenaga dan menenangkan tidur. Artikel ini melihat kaedah-kaedah berkesan berehat 5 dan membincangkan merit masing-masing.

Teknik #1 – mengira kambing biri-biri / Mental gangguan

Paling terkenal teknik berehat tidur untuk pengiraan melibatkan mengira kambing biri-biri – biasanya mereka melompat pintu. Ini sebenarnya adalah salah satu beberapa idea-idea berkaitan yang datang di bawah tajuk luas ‘menggunakan fikiran’. Ideanya adalah bahawa anda fokus pada kiraan untuk berhenti berfikir tentang apa-apa kebimbangan atau kekhuatiran anda semasa anda tidur.

Teknik #2 – teknik pernafasan abdomen (mendalam)

Pernafasan yang mendalam boleh membawa kepada menenangkan diri anda untuk tidur dengan cepat. Seperti banyak kaedah yang santai, ini boleh berfungsi lebih baik apabila menggabungkan bahagian fizikal (bernafas mendalam) dengan rawatan mental semata-mata seperti pengiraan atau imejan. Dengan ‘Abdoninal bernafas’ fokus adalah pada pernafasan secara lebih mendalam dan lebih perlahan, dengan matlamat untuk menarik udara menurun ke arah perut anda. Orang-orang yang cuba mencari ini ia sangat santai dan boleh menyebabkan jatuh alseep cepat.

Teknik #3 – teknik relaksasi otot progresif

Satu lagi kegiatan fizikal teknik ini juga dapat disiapkan pada masa yang sama sebagai gangguan mental atau imej visual. Ideanya adalah bahawa anda tegang dan kemudian berehat sangat perlahan-lahan kumpulan otot yang bermula dari kaki dan perlahan-lahan bekerja cara anda menaik. Kawalan pernafasan yang perlahan dan mendalam perlu dibuat dan proses itu sendiri melibatkan jumlah tertentu tumpuan – sekali gus menghalang gangguan kerana ‘fikiran sibuk’.

Teknik #4 – teknik imej Visual

Ini boleh dianggap sebagai perubahan yang lebih maju ‘Islam mental’ tidur teknik seperti yang diterangkan di atas. Ideanya adalah untuk menggunakan kuasa imaginasi anda sendiri – membiarkan fikiran anda bersiar-siar ke adegan yang tenang pada masa yang sama sebagai santai badan. Manakala pilihan yang biasa termasuk pantai dan air terjun, setiap individu adalah bebas untuk memilih imej visual mereka sendiri, membuat idea ini menghiburkan serta kondusif untuk tidur yang kukuh.

Teknik #5 – meditasi

Pengantaraan adalah benar-benar bertentangan dengan teknik imejan, kerana ia melibatkan ‘mengosongkan fikiran anda’ semua mungkin pemikiran dan imej-imej mental. Apabila dilakukan bersama-sama lain pernafasan dan teknik-teknik santai, meditasi merupakan satu kaedah yang kuat daripada lena bagi orang-orang yang telah dilatih dengan betul bagaimana untuk mencapai keadaan ini tenang.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *