10 Cara cepat untuk berehat dalam situasi yang tertekan

10 Cara cepat untuk berehat dalam situasi yang tertekan

Badan mengikut apa yang conceives minda. Keadaan fikiran sering mempengaruhi bagaimana badan menjalankan, yang menjelaskan mengapa orang-orang yang tertekan selalunya mengalami masalah penuaan dan kesihatan yang dipercepatkan. Ikut atas-10 cara untuk berehat minda dan badan yang berehat yang baik.

1. Belajar untuk bernafas.

Pernafasan datang tidak sedar, kadang-kadang yang menggalakkan kita mengambil ringan. Beberapa kali sehari, apabila anda merasa tekanan yang datang atau anda berasa letih dan unenthusiastic, melakukan sedikit senaman pernafasan yang mendalam. Di sini adalah bagaimana:

Duduk atau berdiri dengan tulang belakang anda lurus dan sedikit diregangkan. Kemudian perlahan-lahan mengambil nafas pada kiraan perlahan 3 dan exhale hanya sebagai perlahan-lahan. Membolehkan paru-paru anda berkembang apabila anda mengambil di udara dan kosong kerana anda bernafas. Jika ia membantu untuk menutup mata anda, maka lakukannya. Oksigen yang segar membantu memeriahkan darah anda dan bernafas perlahan menggalakkan anda untuk duduk atau berdiri masih untuk seketika.

2. Regangan.

Satu lagi cara untuk berehat adalah regangan perlahan. Sama ada anda sedang berdiri atau duduk, sentiasa Pastikan tulang belakang anda tegak dan membenarkan kedua-dua tangan anda untuk berjela-jela longgar di sisi anda. Kaki hendaklah rata di atas lantai dan santai.

Perlahan-lahan menaikkan tangan anda tinggi, seolah-olah anda sudah mencapai untuk siling dan perlahan-lahan meningkatkan diri anda di the ball kaki anda. Ikut pergerakan tangan anda dengan mata anda supaya kepala anda boleh Condongkan kembali. Memegang jawatan ini bagi kiraan 10 dan kemudian perlahan-lahan menurunkan lengan anda.

3. Meningkatkan aktiviti fizikal anda.

Atau sekurang-kurangnya Dapatkan satu jika anda tidak mendapat mana-mana sehingga sekarang. Bertentangan dengan apa orang lain fikirkan, bersenam sebenarnya membantu anda berehat selepas itu. Ia membersihkan badan daripada toksin oleh menggalakkan peluh, peningkatan aliran darah anda dan aliran oksigen ke otak dan ia berfungsi sehingga otot anda.

Mulakan perlahan-lahan dan beransur-ansur membina sehingga anda akan dapat mengekalkan jadual tetap.

4. Perhatikan diet anda.

Apa yang anda makan menjejaskan mood anda. Satu lagi cara yang hebat untuk berehat adalah untuk mengekalkan diet yang kaya dengan nutrien, seperti antioksidan, asid folik dan asid lemak omega-3. Makan lebih banyak buah-buahan dan sayur-sayuran dan apabila anda dahaga, merebut sebotol air dan Jauhkan diri anda daripada adanya dan minuman berperisa.

5. Dapatkan tidur yang cukup mantap.

Tidur adalah mengenai kualiti dan kuantiti yang bukan sahaja tetapi dalam masa tekanan, ia adalah yang terbaik untuk mendapat sebanyak mana tidur yang anda boleh. Kira-kira 6 hingga 8 jam perlu mendapatkan rehat yang anda perlukan.

Mendapat tidur yang cukup adalah cara terbaik untuk berehat. Ia membolehkan badan anda untuk berkumpul semula dan memulihkan dan memudahkan fikiran anda daripada kebimbangan lain.

6. Gunakan muzik.

Jika muzik yang bekerja untuk anda, gunakan ia. Berpegang kepada lagu-lagu yang lembut dan tidak mencabut CD Metallica itu lagi. Muzik rock cenderung menggunakan talian bes yang berat, sukar sebentuk dan lirik yang kuat. Jika anda ingin berehat, bertukar menjadi lembut dan mudah mendengar dan menyimpan lagu-lagu tersebut lebih cepat untuk beberapa waktu yang lain.

7. Berpaling dengan hiasan moden hidup anda.

Selalunya, perkara-perkara yang Tempahan adalah juga orang-orang yang yang paling asas. Seminggu sekali atau sekurang-kurangnya lebih, matikan TV, cabut palamnya dan menyimpan jauh daripada jangkauan yang mudah. Memadamkan komputer juga.

Kedua-dua ini adalah sumber yang biasa daripada gangguan. Imej-imej yang berubah dan limpahan maklumat, mereka kadang-kadang boleh memuat minda dan menghalang kegiatan. Mempermudahkan kerja dan tidak berpeluh hal-hal yang kecil, tidak ketara.

8. Mempunyai masa untuk diri sendiri.

Cara yang baik untuk berehat adalah untuk meluangkan masa untuk beberapa damai dan tenang. Apakah cara yang lebih baik untuk melakukan ini daripada jadual percutian pendek untuk diri sendiri? Anda tidak perlu untuk membungkus beg anda atau bahkan meninggalkan rumah – hanya tutup pintu, mencari tempat yang baik, tenang untuk duduk serta menikmati Syarikat anda sendiri.

9. Cuba yoga atau meditasi.

Yoga dan meditasi membantu anda mencapai baik sambungan badan dan minda. Sebagai hasilnya, anda lebih cenderung untuk berasa tenang dan segar. Cuba langkah-langkah mudah yoga atau belajar untuk bermeditasi beberapa minit setiap hari. Melakukan ini dengan kerap dan anda akan dapati bahawa ia akan menjadi lebih mudah dan lebih mudah untuk berehat dan menguruskan stres apabila anda benar-benar perlu.

10. Ketawa.

Mencari rasa jenaka anda lagi. Boleh dengan keluarga dan rakan-rakan yang anda boleh diri anda dengan. Ketawa merupakan salah satu cara terbaik untuk berehat dan ia tidak perlu kos sesuatu. Ia juga membantu anda membina sambungan dengan orang dalam hidup anda yang benar-benar penting.

Hakcipta Terpelihara (c) 2008 Konstantin Koss

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *